Betalingskrigen intensiveres

 Google Pay lansert i Norge

Tirsdag 29. oktober 2018 ble betalingsløsningen Google Pay lansert i Norge. Denne løsningen er lansert for Android telefoner og nettbrett. Man registerer sitt Visa kort i Google Pay, noe mange har gjort allerede, men foreløpig som gjelder ordningen kun for kort utstedt av Nordea, Storebrand Bank, Sparebanken Sør, Monobank og Revolut. Fra neste år er også SBanken med og man kan forvente at flere banker vil komme etter.

Tidligere i sommer ble Apple Pay lansert. Denne løsningen gjelder heler ikke for alle bankkunder, men kort fra SBanken, Santanger og Nordea så langt. I tillegg er det heller ikke alle mobiloperatører som støtter tjenesten. Men flere er kommet til siden tjenesten ble lansert. Vipps har i praksis ikke mobilbetaling i butikk. Tjenesten var ment å implementeres på Verifone terminaler, men dette er blitt utsatt på ubestemt tid. Istedet kan man nå benytte Apple Pay og Google til å betale med mobilen i de butikkene som har åpnet for dette. Samtidig er det ikke alle norske banker som tillater at deres kort kan registreres i Apple Pay og Google Pay. På den andre siden tillater ikke Apple Pay og Google Pay at man benytter Vipps i deres systemer.

Konklusjonen er at det for de alle fleste fortsatt vil være enklest å bruke kort. Alle banker har nå ort som man kan benytte til kontaktløs betaling på terminalene i butikker eller på helt vanlig måte med å registrere chip og slå kode. Dette er en kjent metode og mange vil fortsatt foretrekke denne og vi ser ikke for oss at bankkort vil forsvinne i tradisjonell forstand i overskuelig fremtid.

Kampen om kundene

Det man nå ser er at kampen om kundene intensiveres og flere betalingsplattformer er på vei. Veien videre er spådd å gå i retning av mobilbetaling og kontaktløs betaling med NFC teknologi. Og her ligger faktisk Norge et stykke bak i utbredelse sammenlignet med våre naboland og store deler av Europa. NFC teknologien brukes av både Apple Pay og Google Pay, men er ikke skrudd på for alle betalingsterminaler i Norge. En annen variant er betaling gjennom identifikasjon som man ser i Amazo GO butikkene.

I realiteten er ikke dette en betalingskrig, men snarere en kamp om å eie kunderelasjoner og kundedataene. Kundedata blir stadig mer verdifullt og gjør det mulig for aktører å spisse sin markedsføring mot kundene slik at den blir relevant for sluttkunde. Ingen banker ønsker kun å være leverandør av infrastruktur for betaling og utviklingen går mot å levere de tjenestene folk vil ha og fjerne praktiske hindringer. Det ultimate er at betalingen blir nesten usynlig og den skjer av seg selv som i Amazon GO butikkene.

Se her en Amazon GO butikk i praksis

google pay

0

Start typing and press Enter to search

MELD DEG PÅ VÅRE NYHETSBREV
Motta gode tilbud og hold deg oppdatert på nyheter rundt kasse- og betalingsløsninger helt uforpliktende.
Du kan melde deg av når du selv ønsker!