Nordmenn vil i år handle på nett for 144,8 milliarder kroner– en vekst på 17 prosent siden i fjor. Det kommer fram av DIBS’ årlige rapport Norsk E-handel som nylig er publisert.
DIBS, formidler av nettbaserte betalingsløsninger, har i 2018 satt søkelys på nordmenns samlede forbruk på nettet. Man ser her en sterkt stigende kurve, samtidig som konkurransen fra utlandet øker. Mer enn halvparten av nordmenn handler på nett fra land som Kina, Tyskland, USA og Storbritannia.
2018 ser ut til å bli nok et rekordår for norsk e-handel: Ifølge nye tall fra 12. utgave av rapporten Norsk E-Handel, kommer norske forbrukere til å handle for totalt NOK 144,8 mrd. i løpet av året, noe som utgjør en økning på hele 17% sett i forhold til 2017. Tallene er basert på en YouGov-undersøkelse som ble gjennomført blant 7.000 respondenter fra Norden.
Nordmenns kjøpelyst på nett er på topp, og det er mye å glede seg over i 2018. Abonnementer blir stadig mer populære. Selv om det fortsatt er TV- og musikkstrømming det går mest i, dukker det stadig opp nye forretningsideer og markeder. Årets analyse viser for eksempel at det er populært å abonnere på dyrefôr. Og at det fra 2017 til 2018 har blitt 40% flere nordmenn som abonnerer på matvarer. Mange tilbydere på nett med nettbutikk har forstått kunsten å gjøre det enkelt for forbrukeren og samtidig skape en forretningsmodell som sikrer løpende inntjening.
Sømløse løsninger for netthandel i kombinasjon med butikk.
Driver man en fysisk butikk bør man sterkt vurdere å gå i gang med en nettbutikk. Og en nettbutikk bør ikke stå frittstående men henge sammen med den fysiske butikkens kasse- og lagersystemer. Felles oppdatert lager er en nøkkel til suksess. Mange som driver nettbutikk ut fra en fysisk butikk uten at kasse- og lagersystemer henger sammen med nettbutikken opplever at kunder har kjøpt varer på nett man er utsolgt for. Det skaper unødige negative opplevelser. Å oppdatere to systemer med lagerstatuser blir fort en krevende affære og det er fort gjort at man glemmer eller får feil.
Norsk Butikkdata leverer Magento nettbutikker med integrasjoner mot Susoft aPOS kasse- og logistikksystemer. Sømløs integrasjoner gjør at alle varer oppdateres ett sted og synkroniseres mellom systemene. På den måten holdes lageret alltid oppdatert og for eksempel varer merkes med utsolgt, eller forsvinner fra nettbutikken, i det øyeblikket det er tomt på lager. Antall på lager kan selvsagt også vises i nettbutikken.
Ønsker din bedrift å vite mer om kasse- og butikkdata og en fullintegrert nettbutikk av moderne standard svarer vi gjerne på dine spørsmål.