netthandel

Seks gode grunner til å drive salg på nett

I dag er det å drive sitt firma fra nettbutikk veldig viktig. Hvorfor? Man hører overalt om netthandel, eCommerce og til og med om virituelle lommebøker på mobiltelefonen. Du handler kanskje selv på internett men er usikker på om du kan nyttiggjøre deg av nettet til ditt firma? Det vil overraske deg at bl.a. nettbutikker kan benyttes til et hvilket som helst produkt eller tjeneste der ute. Og har du allerede en fysisk butikk viser studier at de som lykkes best er de som også har en nettbutikk som støtter oppunder den fysiske.

Mange som skal gå til anskaffelse av noe i dag, det være seg sko, bukse, sykkel, bil og annet, søker på nettet etter spesifikke produkter eller kategorier. Og mange ønsker å gjøre sitt kjøp enkelt og greit der og da på nettet. Derfor er det ikke bare viktig å være synlig på nettet, men også gi dine kunder anledning til å kjøpe sine varer i nettopp din butikk.

Punktene nedenfor vil gi deg innsikt i temaet og bedre forståelse rundt fordelene med netthandel.

1. Kundene dine betaler på forskudd

På nettet er kunder vant til å forskuddsbetale for varer og tjenester. Eksempelvis når man kjøper en bok, en film, klær, en TV eller hva som helst egentlig. Hvordan foregår dette som oftest i dagens samfunn? Jo, man søker først etter det man ønsker på nettet. Deretter legger man det til bestilling, fyller inn sin leveringsadresse og betalingsopplysninger og fullfører ordren. Varen/tjenesten er så på vei til kunden fra leverandøren.

Når det kan gjøres på denne måten for alt annet, hvorfor skulle det ikke kunne gjøres for det produktet ditt firma tilbyr også?

2. Dine priser er satt, glem prutende kunder

Det er et interessant fenomen som har inntruffet ved netthandel: Vi aksepterer prisene som de er. Det er en underbevisst prosess som overbeviser oss om at priser vi leser om varer/tjenester på nettet er fast pris. Dette er en felles praksis som store og små bedrifter har dratt fordel av på nettet i årevis. Hvorfor skulle det være annerledes for din bedrift?

3. Din produktkatalog er dynamisk

En stimulerende og kostnadsreduserende bieffekt med nettbutikk er at du ikke trenger å trykke kataloger eller reklamebrosjyrer. Trykking av slike er kostbart og blir fort utdatert.

Når du skal endre priser, beskrivelse av et produkt/tjeneste eller andre tilføyelser til din nettbutikk, oppdateres alle sider relatert til hvert produkt raskt eller automatisk. Har du også en fysisk butikk kan nettbutikken kobles sammen med varelageret til butikken og antall tilgjengelig på lager kan vises i nettbutikken. Og er du tom for en vare så kan varen forsvinne fra nettbutikken automatisk om ønskelig.

4. Møt kundene der de er

Internett har ingen geografiske grenser. Du kan nå ut til potensielle kunder over hele landet eller utenfor landets grenser. Dette økte markedet for mulige kunder kan føre ditt firma til nye høyder. Mange sier: «Problemet med min bedrift er at vi er så spesialisert at det er en veldig begrenset kundemasse for vårt produkt.» Glem disse tankene og ta innover deg at verden der ute, og dermed markedet, er mye større enn du muligens forestiller deg.

5. Du holder åpent 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.

Vår hverdag er fyllt opp av mange akvititeter og tidsklemmen er blitt et kjent begrep mange kjenner seg igjen i. Mange finner rett og slett ikke tid til å gå i butikker å handle. En nettbutikk fjerner disse tidsbarrierene fordi dine potensielle kunder nå kan handle hvor enn de holder til og på et tidspunkt som passer dem. Du kan ligge å sove i din seng og likevel ha ordre som tikker inn, blir behandlet og gjort klart for deg til å ekspederes når du starter din arbeidsdag. Føles fantastisk, ikke sant? Det er faktisk det det er!

6. Online markedsføring konverterer umiddelbart

Det fantastiske med digital markedsføring, i motsetning til tradisjonelle media, er at den kan bli målt og deretter optimalisert slik at du kan dra mest mulig fordel av den. Når du har en nettbutikk kan du skreddersy din reklameannonse til å resultere i et salg. Spesifiserte trinn er satt opp for kundene å følge, og du kan se deres påvirkning fra det øyeblikket de klikker på en annonse til de bestiller et produkt eller tjeneste. Ikke noe mer gjetting, markedsfør etter statistikk og resultater.

Integrert nettbutikk mot kassesystem

Nettbutikker fungerer fint frittstående, men for dem som også driver en fysisk butikk så er det mange åpenbare fordeler med å ha nettbutikken integrert i kassesystemet. Mange har ikke dette og må derfor holde to systemer oppdatert samtidig. Og i verste fall så selges det produkter i nettbutikken som man er tom for på lager i butikken. Og da må man ta den tunge veien å fortelle kunden om at varen ikke lenger kan leveres, eller blir forsinket. Dette er negativt og skaper misnøye.

Norsk Butikkdata AS har løsningene både for enkeltstående nettbutikker men også helhetlige løsninger der nettbutikk og kasse- og butikkdatasystemet henger sammen og oppleves som ett og samme system. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat om nettbutikker og kasseløsninger.

Viser alle 1 resultater

0

Start typing and press Enter to search

MELD DEG PÅ VÅRE NYHETSBREV
Motta gode tilbud og hold deg oppdatert på nyheter rundt kasse- og betalingsløsninger helt uforpliktende.
Du kan melde deg av når du selv ønsker!